Sleep Laboratory [VR-based Immersive Installation] MMKH Case Film [ENG SUB] Premiere May 2022 Acht Bruecken Cologne, Biennale Venice, Rainy Days Luxemburg,
Program Notes: In sleep we find a different space: possible to be altered: subconscious, morphing with poetic truths and desires. In sleep our imaginations and connections are unlimited. In sleep we find death, we experiment - counterbalancing our controlled life. In sleep we dissociate from our solid self. Virtuality is our sleep model. Our technique of alteration and reframing. Sleep can be considered as a counter-action to the hard-modeled reality - an escape to avoid over-fitting and compressed world views: All we want is to escape and to transcend. The Sleep Laboratory offers a guided virtual experiment, in which the participants are invited to a setting which allows for the readjustment of self perception and external observation. Join an intimate scenario, during which you may look at yourself and your partner as a virtual container. Hollow and empty - but beautiful and lovable. Letting go to engage with sincerity.
Project Description: Sleep Laboratory is a 60-minute immersive participatory VR-installation-piece for ensemble musicians / performers and VR Video. It mimics a group sleeping session based around topics of embodiment, virtuality and simulation. It focuses on the comparison between the real and the virtual, the own experience and perception of another. A group of 12 participants is split up into six compartments - each hosting two participants and one performer. Each compartment is equipped with a bed, a chair, two VR headsets and a supervision monitor screen. During the course of the hour the participants perceive the space, their bodies and the other bodies directly, through VR and through the screen in alternating and overlapping ways. Like this the three persons in the room always see different representations of the same bodies and spaces. Like this an ongoing comparison effect between the inside and the outside occurs. The setting is provoking to switch between introspection and empathy for the opposing person and is invited to imagine also the perception of the other. A main technique that is used in the VR pars are Out-of-Body-Experiences. Here the participant sees the setting and their own body in a virtual simulation through the eyes of the aligned avatar. Both the real person and the avatar are lying on the bed. Then slowly the point-of-view is gliding out of the body allowing the participant to observe his/her body lying on the bed form above - while still being able to control its movement.
Credits: Alexander Schubert: Artistic Direction, Concept and Music
United Instruments of Lucilin: Winnie Cheng violin Danielle Hennicot viola Ingrid Schoenlaub violoncello Sophie Deshayes flute Pascal Meyer keyboard Guy Frisch percussions
Florence Martin, Floriane Weber - project management
We Are Visual (Felix Jung, Marc Einsiedel) - Set design
Multimedia Kontor Hamburg: Leonhard Onken-Menke, Sebastian Olariu - VR Development Jan von Roth - VR Project Management & Video Documentary
Felina Levits - Costumes Jonathan Harth - Scientific Adviser Tobias Johannes Pfeil - Co-Development and Artistic Collaboration Pedro González Fernández - Video-Processing
Coproduction ACHT BRÜCKEN | Musik für Köln / LA BIENNALE DI VENEZIA / Philharmonie Luxembourg (festival rainy days) / United Instruments of Lucilin
Multimedia Kontor Hamburg Hochschule für Musik und Theater Hamburg
Commissioned with the support of the Ernst von Siemens Music Foundation
MMlab
Das MMlab unterstützt audiovisuelle Projekte der sechs staatlichen Hamburger Hochschulen mit Beratung und Realisation im Bereich der Videoproduktion, in Virtual-Reality- und Augmented-Reality-Projekten und in der Social-Media-Content-Erstellung.
Im MMlab werden in Zusammenarbeit mit Wissenschaftler*innen Medienprojekte für digitales Lehren und Lernen entwickelt und umgesetzt. Neben der Lehre ist die Hochschul- und Wissenschaftskommunikation ein weiteres Einsatzfeld der im MMlab erstellten Medienproduktionen: Ergänzend zur klassischen PR- und Marketingpalette können mittels Bewegtbild Bildungsangebote kommuniziert oder Forschungsergebnisse präsentiert werden.
Zusammen mit unseren Hochschul- und Wissenschaftspartnern unterstützen wir auf Wunsch die gesamte Prozesskette von der Erstberatung (Idee, Entwicklung und Lernvideotyp) und Konzeption (Script, Storyboard und Drehplan) über die Medienproduktion (Aufnahmen vorbereiten, Dreharbeiten im eigenen MMlab-Studio oder vor Ort) sowie Postproduktion (Schnitt, Farbkorrektur, Grafik) bis zur Veröffentlichung – z.B. auf unserer eigenen Video- und Audioplattform podcampus.
Das MMlab-Team unterstützt Sie dabei, qualitativ hochwertige Medieninhalte nach Ihren Ideen umzusetzen und didaktisch sinnvoll in Lernumgebungen zu integrieren. Wir zeigen Ihnen, wie Sie selbst zu Medien-Produzierenden werden können. Wir beraten Sie auch bei der Anschaffung der notwendigen Medientechnik und coachen Sie bei deren Anwendung. Um einen Eindruck von den Möglichkeiten in der Medienproduktion zu vermitteln, haben wir nachfolgend unterschiedliche Produktionsbeispiele zusammengestellt: z.B. Screencasts/Screenrecordings, virtuelle Szenarien wie VR und AR, 2D-Animationen und Animationsvideos, Talking-Head-Videos im Studio mit Greenscreen sowie Interview- und dokumentarische Filme.
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